ΟΜΙΛΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ
Μείωση ΦΠΑ κάτω του 10% στο Νευροκόπι Δράμας, στον Δήμο Σιντικής και σε αντίστοιχες Ακριτικές Περιοχές, πλησίον Βουλγαρίας – Σκοπίων – Τουρκίας» ( 06/07/2020)
Κύριε Υπουργέ, είναι ένα φλέγον ζήτημα. Υπάρχει μία εθνική αιμορραγία κυρίως στις ακριτικές περιοχές που γειτνιάζουν και συνορεύουν με την Αλβανία, τα Σκόπια, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Μάλιστα οι μελέτες και πολλών εμποροβιομηχανικών επιμελητηρίων μιλάνε για πολύ δυσοίωνα νούμερα, καθώς έχουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό κυρίως στα καύσιμα. Για παράδειγμα, το 2013 τα χρήματα που χάνονταν μόνο από τον Νομό Κιλκίς ήταν μηνιαίως περίπου στα 13 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 6,5 περίπου εκατομμύρια ευρώ για τα καύσιμα, 6,7 εκατομμύρια ευρώ για τα υπόλοιπα καταναλωτικά αγαθά.
Σήμερα είναι τραγελαφικό -ας μου επιτραπεί η λέξη- να αφήνουμε τους Έλληνες να πηγαίνουν στο πλησιέστερο καζίνο των Σκοπίων που είναι τουρκικών συμφερόντων και να απαγορεύουμε στους Σέρβους να έρχονται λόγω του κορωνοϊού στην Ελλάδα. Είναι μια άλλη παράμετρος.
Το θέμα είναι τι κάνουμε, καθότι αυτή η αιμορραγία μετατρέπεται και σε χιλιάδες θέσεις εργασίας που χάνονται. Και το λέω αυτό γιατί;
Στη Βουλγαρία έχουν πάει χίλιες πεντακόσιες επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα είναι ο τρίτος ή τέταρτος στη σειρά εμπορικός εταίρος, καθότι οι επενδύσεις εκεί είναι 5 δισεκατομμύρια ετησίως.
Στα Σκόπια οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ο δεύτερος εμπορικός εταίρος των Σκοπίων με επενδύσεις άνω του 1 δισεκατομμυρίου και μάλιστα συνδράμουν στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν αυτής της χώρας των δύο εκατομμυρίων, που ανέρχεται περίπου στα 10 δισεκατομμύρια.
Οπότε, αντιλαμβάνεστε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί στα Σκόπια είκοσι πέντε χιλιάδες θέσεις εργασίας από ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ στη Βουλγαρία έχουν δημιουργηθεί πενήντα τρεις χιλιάδες θέσεις εργασίας από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Τώρα, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι έχουμε μεγάλο συνάλλαγμα από την πλευρά της Βουλγαρίας προς την Ελλάδα. Δεν είναι έτσι. Τα στοιχεία λένε ότι στην Ελλάδα έρχονται κάθε χρόνο περίπου ένα εκατομμύριο τριακόσιες πενήντα χιλιάδες Βούλγαροι. Όμως, και οι Έλληνες που πάνε στη Βουλγαρία είναι περίπου ένα εκατομμύριο εκατόν πενήντα τρεις χιλιάδες.
Η πρόταση της Ελληνικής Λύσης, την οποία φωνάζουμε εδώ και χρόνια, είναι να γίνουν ειδικές ζώνες, προκειμένου να κρατηθεί ο πληθυσμός στις ακριτικές αυτές περιοχές. Οι μελέτες μιλάνε για 500 έως 600 εκατομμύρια ευρώ που χάνονται ετησίως από την Ελλάδα σε ό,τι αφορά κυρίως τα καύσιμα και όχι μόνο, δεδομένου ότι έχουμε και τα άλλα καταναλωτικά αγαθά, ενώ βγάζω έξω και την αιμορραγία των καζίνο.
Από εκεί και πέρα, έχουμε και την αιμορραγία με τις ελληνικές επιχειρήσεις, όπου δυστυχώς αυτό που λένε οι επαΐοντες και οι οικονομολόγοι είναι ότι τα προϊόντα που εισάγουμε από τη Βουλγαρία παράγονται από ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι σχήμα οξύμωρο, είναι τραγική ειρωνεία. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, δηλαδή, στη Βουλγαρία είναι περίπου χίλιες εξακόσιες και μάλιστα σε μία γεωγραφική κατανομή όπου έχουμε πέντε χιλιάδες εννιακόσιες ελληνικές επιχειρήσεις στη Σόφια, περίπου επτά χιλιάδες στην περιοχή του Μπλαγκόεβγκραντ και φανταστείτε ότι στον Νομό από τον οποίο κατάγομαι, τις Σέρρες, στο Σαντάνσκι υπάρχουν χίλιες εννιακόσιες ελληνικές επιχειρήσεις. Μάλιστα, πολλές επιχειρήσεις είναι -εντός εισαγωγικών- επιχειρήσεις «φαντάσματα», επιχειρήσεις μόνο για τη σφραγίδα.
Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την ερώτηση και την επερώτηση, διότι έχετε επικαλεστεί τα άρθρα 96 και 98 της κοινοτικής οδηγίας, αλλά εδώ υπάρχουν ειδικές συνθήκες. Στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα στη γειτνίαση Βελγίου και Ολλανδίας το βιοτικό επίπεδο και το φορολογικό καθεστώς είναι περίπου τα ίδια. Το ίδιο συμβαίνει και στα Πυρηναία, αν θέλετε, Ισπανία-Γαλλία ή Ισπανία- Πορτογαλία. Εμείς είμαστε μία ιδιάζουσα περίπτωση στα Βαλκάνια, καθώς γειτνιάζουμε με τρία κράτη τα οποία είναι κράτη μη Ευρωπαϊκής Ένωσης με μεγάλη διαφορά στο φορολογικό περιβάλλον και στο βιοτικό επίπεδο.
Όμως, και η Βουλγαρία έχει έναν πολύ χαμηλό συντελεστή φορολόγησης που αγγίζει το 10%, χώρια από τις μεγάλες διευκολύνσεις που γίνονται για το μητρώο.
Προτίθεστε, λοιπόν, να πάρετε αυτή τη γενναία και εθνικής σημασίας απόφαση, προκειμένου να μην αιμορραγεί η Ελλάδα προς τα Σκόπια, την Αλβανία, την Τουρκία και τη Βουλγαρία;
Κύριε Υπουργέ, εκτός από όνομα, δυστυχώς στα Σκόπια δίνουμε και τα λεφτά μας. Και είναι αρκετά τα λεφτά. Μιλάμε για αρκετές επενδύσεις. Το θέμα είναι ότι η Σιντική, το Νευροκόπι Δράμας και το Κιλκίς υποφέρουν.
Θέλω να δώσετε τώρα λίγη προσοχή. Υπάρχει μια μελέτη -θα σας την εγχειρίσω- την οποία έκανε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου του Κιλκίς. Διότι τα επιμελητήρια πρέπει να τα λαμβάνουμε υπ’ όψιν πέραν από τον γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα τους. Το κόστος αυτής της μελέτης το πλήρωσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο του Κιλκίς. Μιλάει για δύο ζώνες σε ακτίνα δεκαπέντε χιλιομέτρων και τριάντα χιλιομέτρων με φθηνότερα καύσιμα από τα σύνορα των Σκοπίων και μάλιστα, με ένα υποσύστημα του συστήματος «ΗΦΑΙΣΤΟΣ», για να γίνει μητρώο αυτών που παίρνουν έκπτωση στα καύσιμα εισροή-εκροή καυσίμων και μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να ελεγχθούν.
Τη μελέτη αυτή, λοιπόν, την ενεχείρισε ο κ. Τονικίδης το 2012 στον τότε Πρωθυπουργό και Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντώνη Σαμαρά. Μάλιστα, ο κ. Σαμαράς θεώρησε ότι αυτή η μελέτη είναι μια καινοτόμος και πρωτοπόρος ιδέα και κάλεσε τον κ. Μηταράκη, ως τότε Υφυπουργό Ανάπτυξης.
Όμως, η ευθύνη είναι και στον ΣΥΡΙΖΑ φυσικά, διότι το 2015 αυτή η μελέτη διανεμήθηκε σε όλους τους Βουλευτές της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έγινε τίποτα. Μάλιστα, η υπόσχεση ήταν ότι θα κοστολογηθεί από το Επιμελητήριο του Κιλκίς και θα υιοθετηθεί από την κυβέρνηση.
Αυτή η μελέτη, λοιπόν, μιλάει εμπεριστατωμένα για το πώς μπορούν να γίνουν οι δύο ζώνες δεκαπέντε και τριάντα χιλιομέτρων από τα Σκόπια με φθηνότερα καύσιμα. Διότι, όπως σας είπα, έχει πάρει την κατιούσα η αναπτυξιακή τροχιά στο Κιλκίς και στην περιοχή της Σιντικής και στην περιοχή του Νευροκοπίου Δράμας. Δυστυχώς, έχουν φύγει πολλές βιοτεχνίες με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όλα αυτά τα χρόνια, με μια αναδιάρθρωση της βαλκανικής χερσονήσου, παίρνοντας και λεφτά.
Πάμε σε αυτά τα νησιά που είπατε. Γνωρίζω την Οδηγία, μελέτησα αρκετά καλά το τι ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και με τα νησιά της Σκωτίας και με τα νησιά της Ισπανίας.
Προσέξτε, όμως: Αυτή η μελέτη, κύριε Υπουργέ, βασίζεται σε μια ιταλική μελέτη. Το 2011, λοιπόν, οι Ιταλοί τι έκαναν; Στην περιοχή της Τεργέστης υπήρχε αιμορραγία προς τη Σλοβενία και την Αυστρία, στην αυτόνομη regione της Ιταλίας Friuli-Venezia-Giulia.
Εκεί, λοιπόν, έκαναν δύο ζώνες οι Ιταλοί δεκαπέντε και τριάντα χιλιομέτρων και αμέσως η αιμορραγία σταμάτησε από τους Ιταλούς, οι οποίοι δεν γέμισαν τα ρεζερβουάρ. Το ερώτημα είναι: Η Ιταλία δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Είναι. Πώς το κατάφεραν, λοιπόν, οι Ιταλοί;
Γι’ αυτό λέω ότι πρέπει να συνδράμετε όλοι, να υπάρχει μια κυβερνητική συνέργεια προς αυτή την προσπάθεια, διότι η περιοχή της Τεργέστης χαρακτηρίστηκε ακριβώς από το ίδιο πρόβλημα που εμείς σήμερα έχουμε στη Σιντική, στη Δράμα, στο Κιλκίς και σε άλλες ακριτικές περιοχές.
Θέλω, λοιπόν, να δείτε προσεκτικά αυτή τη μελέτη με την οποία ενθουσιάστηκε ο κ. Σαμαράς, να τη μελετήσετε, να πάτε στο πρότυπο της Ιταλίας, διότι τα στοιχεία που παραθέτει αυτή εδώ η μελέτη του Επιμελητηρίου του Κιλκίς αναφέρουν όλες τις περιοχές της Ιταλίας, ένα μεγάλο κράτος, μια ισχυρή οικονομία, παρά τα προβλήματα, με μεγάλο παραγωγικό ιστό, που αυτό το κατάφεραν.
Γιατί, λοιπόν, οι Ιταλοί να είναι τοπικιστές εθνικού χαρακτήρα και εμείς να μην κάνουμε κάτι να εμποδίσουμε όλη αυτή την αιμορραγία κυρίως προς τα Σκόπια, τη Βουλγαρία, αλλά και τις όμορες χώρες, με βάση αυτή την ιταλική μελέτη, αλλά και πρωτίστως αυτό που ο κ. Σαμαράς θεώρησε μια έξυπνη και καινοτόμο πρόταση, αλλά το γνώριζε και η επόμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, να μην υλοποιηθεί;
Είναι μια καλή προσπάθεια που πρέπει να κάνετε επιτέλους για να μείνει ο τόπος στις ακριτικές περιοχές, διότι πρέπει να πάμε με επιχείρημα και με το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν. Αυτή τη στιγμή οι Σέρρες είναι στην προτελευταία θέση, το Κιλκίς, η Δράμα είναι στις τελευταίες θέσεις και εκτός από τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και τα υπόλοιπα νησιά, νομίζω ότι οι άνθρωποι με βάση το ΑΕΠ, με βάση το βιοτικό και οικονομικό τους επίπεδο και προφίλ, μπορούν και δικαιούνται αυτό για να έχουν φθηνότερα καύσιμα.
Υπάρχει αυτή η μελέτη, που είναι μπούσουλας, είναι οδηγός, είναι πιλότος, για να τη μελετήσετε προσεκτικά και επιτέλους, να κάνετε αυτή την προσπάθεια, που είναι εθνικού χαρακτήρα και την χρειάζεται ο τόπος.