Στην ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας, που αποτελεί βασικό «γρανάζι» της οικονομίας, αλλά και στην ανάδειξη της γεωστρατηγικής θέσης της Κεντρικής Μακεδονίας, με σειρά ωφελειών για την ευρύτερη περιοχή θα μπορούσε να συνεισφέρει η δημιουργία cargo αεροδρομίου.
Αυτό επισήμανε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και εκπρόσωπος στο Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής της ΚΕΕΕ, Αναστάσιος Καπνοπώλης κατά την εισήγηση της πρότασής του σε εκπροσώπους Επιμελητηρίων και Φορέων, σε υβριδική σύσκεψη την Δευτέρα 4/3/2024, για την ανάπτυξη cargo αεροδρομίου, στην περιοχή της Ημαθίας και συγκεκριμένα τη χρήση του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Παλαιοχώρι Ημαθίας (στα όρια του Πλατέος) ως εμπορευματικού, εκτιμώντας ότι η δημιουργία ενός cargo αεροδρομίου στην περιοχή της Ημαθίας θα μπορούσε να παίξει καταλυτικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Σημείωσε μάλιστα πως η μη ύπαρξη άλλου εμπορευματικού αεροδρομίου στη χώρα καταδεικνύει, απερίφραστα, την αναγκαιότητα, αλλά και τη σημασία δημιουργίας cargo αεροδρομίου και μάλιστα σε μια περιοχή που βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, υπογραμμίζοντας πως η συνεχώς, αυξανόμενη ζήτηση από μεγάλες επιχειρήσεις ελληνικών και ξένων συμφερόντων για την ανάπτυξη logistics στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, και ειδικότερα της Θεσσαλονίκης, αποτελεί έναν ακόμη λόγο που αντανακλά την αναγκαιότητα της ανάπτυξης ενός cargo αεροδρομίου στην περιοχή .
Τη δική του τεκμηριωμένη πρόταση κατέθεσε στη σύσκεψη και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς Χρήστος Χατζημλάδης, ο οποίος ανέφερε την ιδέα κατασκευής ενός διαμετακομιστικού αεροδρομίου (cargo airport) διεθνών προδιαγραφών στην περιοχή της Νέας Καβάλας του Δήμου Παιονίας της Π.Ε Κιλκίς. Κατά καιρούς την ίδια ιδέα διεκδίκησαν και άλλοι νομοί, αλλά η συγκεκριμένη περιοχή είναι ασύγκριτη από πλευράς πλεονεκτημάτων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ομάδα Ιταλών ιδιωτών, πριν μερικά χρόνια δαπανώντας σημαντικά κεφάλαια, προχώρησε σε κλιματολογικές και άλλες έρευνες για να μελετήσει την πιθανότητα της κατασκευής ενός τέτοιου αεροδρομίου στη συγκεκριμένη θέση.
Υφιστάμενη κατάσταση
Η προτεινόμενη περιοχή είναι πραγματικά ιδανική για την κατασκευή ενός τέτοιου αεροδρομίου για τους κάτωθι λόγους για τους οποίους υπερτερεί όλων των λοιπών περιοχών :
– Υπάρχει μία έκταση πολλών χιλιομέτρων απολύτως επίπεδη, η οποία μάλιστα στο μεγαλύτερο τμήμα της ανήκει στο Δημόσιο. Συνεπώς δεν θα χρειασθούν πολλές απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών και ανάλογες καθυστερήσεις.
– Βρίσκεται στην κοιλάδα του Αξιού ποταμού που από πλευράς αεροπλοϊας, είναι θετική συνθήκη, λόγω των ευνοϊκών βορείων ανέμων της περιοχής με συνέπεια να υπάρχουν μεταξύ των άλλων και πολύ περιορισμένες ομίχλες έως και καθόλου.
– Υπάρχει ακριβώς δίπλα στην περιοχή ικανό δίκτυο σιδηροδρομικό και οδικό με κατεύθυνση από Αθήνα προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη και αντιστρόφως (ΠΑΘΕ), ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι σχετικώς σε αποδεκτή απόσταση, καθώς και το επιβατικό αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το οποίο αδυνατεί να «σηκώσει» τη διακομιδή εμπορευμάτων, είναι επίσης σε αποδεκτή απόσταση. Το ότι είναι τόσο κοντά στο επιβατικό αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης μπορεί να έχει ως μία ακόμη θετική συνέπεια να ελέγχεται τουλάχιστον στα πρώτα στάδια λειτουργίας του από τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ραντάρς κλπ) από το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης.
– Η γεωγραφική θέση του είναι στο υπογάστριο των Βαλκανίων, ενώ ατενίζει τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο με επιβλητικό τρόπο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Γερμανοί ναζί, διάλεξαν αυτή την περιοχή ως κεντρικό τους αεροπορικό ορμητήριο για να ελέγχουν όλη την Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Λέγεται μάλιστα ότι ακόμη σώζονται υπογείως συστήματα υδραυλικά για την παροχέτευση των όμβριων υδάτων κλπ.
Οικονομικές – στρατηγικές προοπτικές και συνέπειες
– Τα έργα υποδομής δεν είναι ανάγκη να κατασκευαστούν όλα μαζί. Μπορεί να γίνει μέρος αυτών, να αρχίσει η λειτουργία του και παραλλήλως να επεκτείνονται και συμπληρώνονται οι εγκαταστάσεις του μέχρι την πλήρη λειτουργία του. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι μία επένδυση άμεσης υλοποίησης και απόδοσης.
– Για την κατασκευή των έργων θα δουλέψουν πολλές κατασκευαστικές εταιρείες και χιλιάδες εργαζόμενοι, ενώ όπως συμβαίνει στον κατασκευαστικό κλάδο θα έχουν απασχόληση και εκατοντάδες άλλα επαγγέλματα για αρκετά χρόνια.
– Θα υπάρξει δυνατότητα να αναπτυχθούν στη γύρω περιοχή ένα ή και δύο διαμετακομιστικά κέντρα (συστήματα logistics) για τη μεταφορά προϊόντων με φορτηγά, ώστε εν συνεχεία να φορτώνονται στα εμπορικά αεροπλάνα ή το αντίστροφο.
– Οι μεγάλες εταιρείες θα κτίσουν τους δικούς τους αποθηκευτικούς χώρους για να διακινούν τα εμπορεύματά τους..
– Λόγω της εξαιρετικής γεωγραφικής θέσης θα μπορούν να διακινούνται εμπορεύματα, όχι μόνο με φορτηγά, αλλά και με αεροπλάνα για να ομαδοποιούνται και μεταφορτώνονται σε άλλα αεροπλάνα για μακρινούς προορισμούς, δηλαδή θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως αεροδρόμιο μεταφόρτωσης και αποστολής εμπορευμάτων με connection flights.
– Φυσικά θα γίνουν και υπηρεσίες του Δημοσίου (τελωνεία, χημικά εργαστήρια. Mονάδες υγείας κλπ), καθώς επίσης και Τραπεζικά υποκαταστήματα κλπ.
– Θα ενισχυθούν οι υφιστάμενες και θα αναπτυχθούν νέες βιομηχανίες στη γύρω περιοχή (Σέρρες, Ημαθία, Πέλλα, Χαλκιδική κλπ) που θα βασίζονται στις αεροδιακομιδές, καθώς επίσης και αγροτικές καλλιέργειες πιο εξειδικευμένες και με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία με φρούτα, λαχανικά κλπ που θα μεταφέρονται ταχύτατα σε όλο τον κόσμο.
– Θα μπορεί να προβλεφθεί τμήμα του αεροδρομίου για να σταθμεύουν τα αεροπλάνα τους οι εταιρείες φθηνού εισιτηρίου, διότι τα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης ζητούν υπέρογκα ποσά και τα αεροπλάνα μόλις αποβιβάζουν τους επιβάτες πηγαίνουν και σταθμεύουν στην Τουρκία σε αεροδρόμια με χαμηλά τέλη στάθμευσης, με συνέπεια αυτό να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό της χώρας μας, Αντιθέτως αν σταθμεύουν σε ένα ελληνικό αεροδρόμιο αυτό θα επηρεάσει με πολύ θετικό τρόπο τον τουρισμό.
– Από στρατηγικής πλευράς, η χώρα θα αποκτήσει άλλη στρατηγική οικονομική βαρύτητα σε όλα τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και θα υπερισχύσει σε σπουδαιότητα και αξία όλων τριγύρω και ιδιαιτέρως των Σκοπιανών που πλέον θα εξαρτώνται οικονομικώς από την Ελλάδα κατ’ αποκλειστικότητα.
– Μία τέτοια ιδέα που θα είναι εθνικής σημασίας, αλλά ευρωπαϊκής εμβέλειας, μπορεί να υλοποιηθεί με εθνικά και ευρωπαϊκά κεφάλαια σε συνεργασία και με ιδιωτικά κεφάλαια (ΣΔΙΤ). Αν δεν προλάβουμε να την υλοποιήσουμε εμείς είναι βέβαιο ότι μία ημέρα που δε θα είναι πολύ μακριά θα το κάνει κάποια άλλη χώρα με παρόμοια με εμάς συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στη σύσκεψη αφού δήλωσαν καταρχήν απόλυτα θετικοί σε μία τέτοια πρόταση, επισήμαναν την αναγκαιότητα υλοποίησης μελέτης, προκειμένου να καταδειχθεί αν το εγχείρημα θα μπορούσε να αποδώσει τα προσδοκώμενα οφέλη για την περιοχή και την επιχειρηματικότητα και παράλληλα να διερευνηθούν οι ιδιαιτερότητες του εγχειρήματος.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει ένας κύκλος επαφών με εκπροσώπους της πολιτείας, προκειμένου να συζητηθεί η σχετική πρόταση και να γίνουν οι απαραίτητες συντονισμένες ενέργειες.
Σε περίπτωση που γίνει δεκτή η πρόταση από την πολιτεία, για μελέτη σκοπιμότητας ενός cargo αεροδρομίου στην Κεντρική Μακεδονία, θα γίνει μελέτη τόσο για το Πλατύ Ημαθίας όσο και για την Νέα Καβάλα στο Πολύκαστρο-Κιλκίς, για το οποίο συμφώνησαν όλοι οι παρευρισκόμενοι στην συνάντηση.
Στη συνάντηση συμμετείχαν, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής και τομέαρχης Παραγωγικών Φορέων της ΠΚΜ Γιάννης Κουφίδης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς, Χρήστος Χατζημλάδης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Σερρών, Αθανάσιος Μαλλιάρας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒ), Σίμος Διαμαντίδης, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Αθανάσιος Λιάγκος, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, ο διευθυντής Τομέα Βιομηχανικής Διοίκησης ΑΠΘ, Δημήτρης Βλάχος, η Σοφία Πετούση της ReDePlan Consultants, o πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος, Δημήτρης Τσιτσάμης, o Απόστολος Μπιζάκης, αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕL.BE και διευθύνων σύμβουλος της TREDIT, και η διευθύντρια του Επιμελητηρίου Ημαθίας, Όλγα Σαββίδου.